Emmen omarmt AI als een nieuw stuk gereedschap

In onze serie interviews en artikelen over AI bij Nederlandse Gemeenten is dit keer de gemeente Emmen aan het woord. We vragen Louis Meijer, Adviseur IV Toezicht en Handhaving, hoe de Gemeente Emmen met AI omgaat en wat de plannen zijn.

Gemeente Emmen is een levendige gemeente met prachtige natuur, kenmerkende dorpen én een bruisend stadscentrum. Bedrijvigheid gaat hand in hand met rust, ruimte en natuur. Gemeente Emmen wil een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving creëren, waarin mensen zich thuis voelen en fijn wonen. De gemeente staat voor daadkracht, continue ontwikkeling en flexibiliteit.

Welke toepassingen hebben volgens jou de meeste potentie?

Louis Meijer: “In eerste instantie zie ik een rol weggelegd in het beter bedienen van de burger, denk hierbij aan een AI-chatbot of een AI die de aanvraag van een vergunning al in concept doorloopt.”

Welke uitdagingen ervaart de Gemeente Emmen bij de implementatie?

Louis: “Uitdagingen zijn er met name op het vlak van privacy (bv bij inzet AI voor handhaving) en het uitleggen van AI in een politieke setting.”

Hoe waarborg je de ethiek?

Louis: “Wij werken samen met bedrijven die ons helpen hiervoor alle documentatie op orde te hebben, bijvoorbeeld met het invullen van een IAMA of een DPIA. Om e.e.a. transparant te houden gaan wij tijdig in gesprek met betrokken wethouders en informeren wij de Raad.”

Wat is een concreet voorbeeld van een AI-project?

Louis: “Wij zijn voornemens een pilot te gaan draaien met AI software op ons camerasysteem. Dit moet het werk van politie en toezichthouders efficiënter en veiliger maken. Momenteel zijn er nog geen concrete resultaten bekend (pilot moet nog van start gaan).”

Hoe bereid je medewerkers voor?

Louis: “Wij proberen vooral te benadrukken dat AI een ‘stuk gereedschap’ is dat ons werk beter en efficiënter gaat doen.”

Over Hellen Meijn

Hellen is projectleider en redacteur bij GemeentenNL

Bekijk alle berichten van Hellen Meijn →