Gemeente Rijswijk zet eerste stappen in gebruik AI

In onze serie interviews en artikelen over AI bij Nederlandse Gemeenten is dit keer de gemeente Rijswijk aan het woord. We houden deze interviews als voorbereiding op het grote landelijke Event Thuis in AI op 5 juni 2025. Ditmaal vragen we Harry Engberts, Manager Team Financiën, hoe de Gemeente Rijswijk met AI omgaat en wat de plannen zijn.

De missie van de gemeente is de verantwoordelijkheid om het fantastisch te doen voor Rijswijk. Daar hoort een levendige cultuur bij waar mensen het beste in zichzelf en bij elkaar naar boven kunnen brengen. Rijswijk streeft naar een optimale dienstverlening voor burgers en bedrijven waarbij constructief wordt samengewerkt en actief leren en ontwikkelen wordt toegepast.

Welke toepassingen hebben volgens jou de meeste potentie?

Harry: “Ik zie de meeste potentie in het automatiseren van routinetaken zoals het verwerken van digitale facturen. Maar ook in het verbeteren van data-analyse van financiële cijfermatige gegevens en het kan zorgen voor een kostenbesparing doordat taken met AI minder arbeidsintensief worden.

Welke uitdagingen ervaart de Gemeente Rijswijk?

Harry: “Ontdekken wat AI kan en vooral ook niet kan. Of zou moeten doen. Het is een “ontdekkingstocht” om de invoering en toepassing van AI gecoördineerd te laten verlopen en zo te voorkomen dat organisatieonderdelen of medewerkers zelf het wiel moeten uitvinden. Daarnaast moeten we ook de risico’s in kaart brengen en deze van tegenmaatregelen voorzien’. Als duidelijk is wat de rol, de taak, het effect en de risico’s van AI op het werk van onze organisatie zullen zijn, kunnen we AI bij medewerkers introduceren”.

Hoe waarborg je de ethiek?

Harry: Onze organisatie zal beleid en randvoorwaarden opstellen om de voordelen van AI op een verantwoorde en ethische wijze (in lijn met de AI-Act) te benutten. De afdeling Communicatie en HRM kunnen helpen om bewustwording van bijvoorbeeld privacy aspecten en gevaren van gebruik van AI onder de aandacht te brengen aan de hand van cursussen en publicaties op het intranet of door bijeenkomsten te organiseren. Cursussen zullen we onder andere aanbieden in onze digitale Rijswijk academie.”

Wat is een concreet voorbeeld van een AI-project?

Harry: “Gemeente Rijswijk ontwikkelt een financieel dashboard en daar zit voor een deel AI al in. Hoe we AI nog meer kunnen gebruiken, zijn we nu aan het onderzoeken. Onder andere door cursussen te volgen, krijgen we steeds beter in beeld hoe we AI voor ons kunnen laten werken. Op basis daarvan willen we in 2025 AI waar het kan in onze organisatie gaan invoeren.”

Hoe bereid je medewerkers voor?

Harry: ”In de verschillende team overleggen zullen we de (on)mogelijkheden en effecten van AI bespreken. Medewerkers die een cursus gevolgd hebben vragen we bijvoorbeeld om een presentatie te geven aan hun teams.
Binnen het domein Bedrijfsvoering, waar ik zelf ook deel vanuit maak, zijn we gezamenlijk aan zet om AI op de kaart te zetten binnen de organisatie en AI structureel een plek te geven. Maar daarvoor moeten we eerst helder hebben hoe en waar we AI op een goede manier kunnen inzetten.”

Event Thuis in AI

Hoe kunnen we AI inzetten om het wonen, werken en leven in Nederland te verbeteren? Tijdens het Event Thuis in AI op 5 juni 2025 krijg je alle antwoorden en leer je van collega-gemeenten hoe zij met AI omgaan. Zorg dat je erbij bent, want het aantal plaatsen is beperkt. Meld je nu vast aan.