Met AI kan jouw gemeente het ravijnjaar verzachten

Als medewerker bij de gemeente sta je voor grote uitdagingen, vooral met het ravijnjaar 2026 dat eraan komt. Dit betekent dat ook jouw gemeente binnenkort te maken krijgt met grote financiële tekorten. Maar er is goed nieuws: AI, of kunstmatige intelligentie, kan helpen om deze moeilijke tijd door te komen. Wil je weten hoe? Ik vroeg een aantal deskundigen naar hun tips en stelde op basis daarvan deze praktische lijst met 7 mogelijkheden voor je op.

Beter inzicht in cijfers

Met AI kun je beter begrijpen waar het geld naartoe gaat en wat er in de toekomst kan gebeuren. AI kan namelijk voorspellingen maken op basis van oude gegevens. Dit helpt je om vooruit te plannen en problemen eerder te zien aankomen.

Efficiënter werken

AI kan je werk makkelijker maken. Denk aan slimme systemen die routinetaken zoals het beantwoorden van vragen of het verwerken van eenvoudige aanvragen van inwoners kunnen overnemen. Zo hou je meer tijd over voor taken die echt belangrijk zijn en waar jouw kennis voor nodig is.

Gerichter hulp bieden

Met AI kun je beter inschatten welke inwoners extra hulp nodig hebben. Dit zorgt ervoor dat je hulp precies daar terechtkomt waar het het meeste verschil maakt, en dat kan uiteindelijk geld besparen doordat duurdere zorg vaak kan worden voorkomen.

Fraude sneller opsporen

AI kan helpen om fraude eerder te ontdekken, bijvoorbeeld bij uitkeringen of subsidies. Het systeem herkent patronen die kunnen wijzen op misbruik, zodat je sneller kunt ingrijpen en geld kunt besparen.

Betere beslissingen nemen

AI kan je helpen om de juiste keuzes te maken. Door allerlei gegevens te combineren, kan AI laten zien welke beslissingen het beste resultaat opleveren. Zo weet je beter welke stappen je kunt nemen om de gemeente financieel gezond te houden.

Vooruitdenken en plannen

Met de hulp van AI kun je verschillende toekomstscenario’s bekijken en beter inschatten wat er zou gebeuren als je bepaalde keuzes maakt. Dit helpt je om nu beslissingen te nemen die de gemeente in de toekomst sterker maken.

Slim omgaan met gemeentelijk bezit

AI kan ook helpen bij het beheren van gemeentelijk eigendom, zoals gebouwen en wegen. Met voorspellend onderhoud kun je bijvoorbeeld problemen voorkomen door op tijd in te grijpen, waardoor je onverwachte hoge kosten vermijdt.

Aan de slag

Zoals je leest is AI een hulpmiddel dat je kan ondersteunen om de aanstaande zware tijd door te komen. Het helpt je om slimmer en efficiënter te werken, betere beslissingen te nemen, en zo de financiële klappen te verzachten die voor veel gemeenten dreigen. Wie is er nog bang voor het ravijnjaar?

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →