Uit exclusief onderzoek van GemeentenNL onder 274 gemeenten blijkt een grote zorg over de kwaliteit van beschikbare data. Van gemeenten wordt verwacht om in de toekomst meer op basis van data te sturen. Met de huidige middelen, kennis en systemen is dat niet mogelijk. Mede daarom is ter voorbereiding op het Digital Event een grote landelijke enquête verstuurd, waarvan de resultaten nu beschikbaar zijn. Wat is er aan de hand?
De cijfers
Van de respondenten van het GemeentenNL onderzoek geeft inmiddels 66% aan zelf met data te werken. In totaal vindt 63% echter de kwaliteit van de data die zij gebruikt of moet gebruiken in haar functie onvoldoende of matig. Ook de manier waarop de eigen organisatie met data omgaat, is voor verbetering vatbaar: 18% beoordeelt het als onvoldoende, 54% als matig. Het minst belangrijk is de tijdige beschikbaarheid van data. Dat is voor slechts 29% een verbeterpunt. Je kunt dus zeggen dat er voldoende data voorhanden is, maar dat de kwaliteit en de manier waarop de gemeente ermee omgaat moet verbeteren.
Interne knelpunten
Gevraagd naar de belangrijkste verbeterpunten, valt op dat gemeenten vooral voor de interne organisatie kiezen. Zo vindt 66% dat de eigen analyse van data beter moet en vindt 54% dat de verwerking moet verbeteren. Dat er wat moet gebeuren, blijkt ook duidelijk uit het feit dat 51% van de gemeenten verwacht dat zij een datagedreven organisatie wordt. Tegelijkertijd geeft een grote meerderheid van 73% aan daar nog niet klaar voor te zijn.
Event: werken met digitalisering
Dat het werken met data – en digitalisering in het algemeen – steeds belangrijker wordt, is voor GemeentenNL aanleiding om in mei 2019 een event over dit onderwerp te organiseren. Tijdens het Digital Event 2019 bespreken we de laatste ontwikkelingen en bieden we gemeenten en partners het podium om met elkaar praktijkgerichte oplossingen te bespreken.