Waarom elke bibliotheek voor elke gemeente belangrijk is

In de afgelopen jaren hebben bezuinigingen geleid tot het verdwijnen van bibliotheken in veel wijken en dorpen. En dat is tegengesteld aan het toenemende belang dat bibliotheken in de lokale gemeenschap spelen. Van boekenuitlener naar middenin de lokale maatschappij.

Extra middelen

Het kabinet heeft besloten dat elke gemeente een volwaardige bibliotheek moet hebben. Om dit te realiseren, krijgen gemeenten extra financiële middelen en wordt vanaf 2025 een wettelijke zorgplicht ingevoerd.

De eerdere bezuinigingen hebben geleid tot een tekort aan ruimte, personeel, boeken, tijdschriften, muziek en games in de bestaande bibliotheken. Met de nieuwe maatregelen hoopt het kabinet deze problemen aan te pakken en ervoor te zorgen dat bibliotheken weer een volwaardige rol kunnen spelen in de gemeenschap.

Persoonlijke ontwikkeling

De bibliotheek speelt een cruciale rol in de persoonlijke ontwikkeling van elke inwoner, bijvoorbeeld door het bestrijden van laaggeletterdheid en het stimuleren van leesplezier. Leren stopt niet na school; het is een levenslang proces waarin de bibliotheek bijdraagt. De overheid ondersteunt dit door bronnen en informatie via openbare bibliotheken toegankelijk te maken.

Maatschappelijke functies

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat er een herwaardering is van de rol van de bibliotheek in de maatschappij. De belangrijkste functies die het biedt zijn:

1. Kennis en informatie beschikbaar stellen: Door boeken uit te lenen, digitale overheidsinformatie aan te bieden en bijeenkomsten over gezondheid en duurzaamheid te organiseren.
  2. Ontwikkeling en educatie bieden: Door taaltrainingen voor volwassenen en lessen over mediawijsheid op scholen te geven.
  3. Lezen stimuleren: Door leesclubs, voorleesmiddagen en initiatieven voor ouders en kinderopvang te organiseren.
  4. Ontmoetingen en debatten organiseren: Door themacafés, quizzen, markten en verkiezingsdebatten te faciliteren.
  5. Kunst en cultuur toegankelijk maken: Door lezingen, exposities, films, concerten en workshops te organiseren.